Image

StudentStagecoach: Job vertelt

Job is 19 jaar en is tweedejaars student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de InHolland in Amsterdam Zuid. Hij is een van de StudentStagecoaches in Almere. In dit interview vertelt hij ons wat hij het afgelopen jaar heeft gedaan en hoe hij deze stage heeft ervaren.
Waarom heb jij gekozen voor deze stage?
Een leraar vertelde mij over de mogelijkheid om stage te lopen bij StudentStagecoach. Hij wist dat ik graag met jongeren wilde werken, dus dacht hij dat dit project precies in mijn straatje zou passen. Verder ging eigenlijk iedereen in mijn klas stage lopen in Amsterdam, daarom leek het mij juist wel leuk om weer een andere stad te gaan verkennen. Naast mijn stage ben ik via Academie van de Stad bij Springlevende Wijk Molenbuurt terechtgekomen. Dus nu werk én woon ik in Almere!

Hoe ziet een dag als StudentStagecoach er uit?
Dinsdag is mijn vaste stagedag. Dan komen er vaak studenten langs die met mij willen praten over het zoeken van een stage, of over de stage die wij inmiddels samen hebben gevonden. In het begin van het semester was het erg druk en kregen wij veel nieuwe studenten over de vloer, maar aan het eind van het schooljaar, zoals nu, komen er weinig studenten langs die nog op zoek zijn naar een stage. Dan zorgen we voornamelijk dat we het contact met de studenten die inmiddels een stage hebben gevonden blijven onderhouden. Niet alle studenten hebben hier behoefte aan, want vaak krijgen ze ook veel steun vanuit de opleiding. Ik heb nu nog contact met vier of vijf studenten die ik heb geholpen bij het vinden van een stage. Zij vinden het toch fijn om met ons te blijven praten over hoe het gaat tijdens de stage. Laatst kwam er bijvoorbeeld een student langs die moeite had met een collega. Toen hebben we samen bedacht hoe zij hier het best mee om zou kunnen gaan.

Hoe bereiden jullie de studenten aan het eind van het schooljaar voor op de stages van volgend jaar?
We hebben de laatste tijd veel trainingen gegeven op verschillende MBO-scholen in Almere, zoals ROC Poort en ROC Buiten. Deze trainingen gingen onder andere over het geven van feedback tijdens de stage, samenwerken met collega’s en professionaliteit op de werkvloer. Dit waren voor mij bekende onderwerpen omdat ik hier op mijn opleiding veel over leer. Daarom vond ik het niet moeilijk om te bedenken wat de inhoud van deze trainingen zou moeten zijn. Ik vond het moeilijker om te bedenken hoe ik het zo goed mogelijk kon overbrengen aan de studenten. Ik heb er veel over nagedacht: hoe kan ik de stof overbrengen zonder dat het saai wordt, en hoe zorg ik ervoor dat de studenten het onthouden? Ik weet dat ik zelf makkelijker dingen kan onthouden als ik mij een bepaalde situatie voor kan stellen. Daarom heb ik ervoor gekozen om tijdens de trainingen een goed en een slecht voorbeeld te laten zien, met een filmpje erbij. Zo maakte ik het thema visueel. Bij de training over feedback geven hebben we de studenten opgedeeld in kleine groepjes. We deden vervolgens een rollenspel waarbij de studenten elkaar feedback moesten geven. Dit werkte goed, en de studenten vonden het nog leuk ook!

Hoe vond je het om zelf trainingen te geven?
Ik vond het vooral leuk om studenten te motiveren. De trainingen die wij hebben gegeven waren verplicht voor alle leerlingen en veel enthousiasme zat er vaak in het begin niet bij. Maar na verloop van tijd zag ik dat, wanneer we bijvoorbeeld een rollenspel gingen doen, de studenten al met een klein compliment het idee kregen dat ze goed bezig waren. Dat is leuk. Ik denk dat sommige studenten daar ook zeker iets aan hebben tijdens hun stage.

Wat vind jij het leukste aspect aan jouw stage?
De leeftijden van de studenten die ik heb gecoacht verschillen veel, maar de meeste studenten zijn ongeveer net zo oud als ik. Dit zorgt ervoor dat we op één lijn zitten. We praten natuurlijk niet de hele tijd alleen over stages, dus het is wel belangrijk dat je daarnaast ook iets hebt om over te praten. Veel studenten hebben een beetje hetzelfde leven als ik: ze gaan net op zichzelf wonen, hebben een bijbaantje of een leuk feestje in het weekend. Daar kan je het over hebben, naast dat je samen op zoek bent naar een stage. We hebben het vaak gewoon gezellig samen en dat zorgt er denk ik ook voor dat veel studenten de moed niet opgeven, ook al vinden ze niet direct een stage. Bij de trainingen is het soms wel wat lastiger om het gezag te houden als de leerlingen zien dat jij net zou oud bent als zij. Dat was wel een uitdaging. Maar tijdens het coachen is het hebben van dezelfde leeftijd, of net een paar jaar ouder of jonger, alleen maar een voordeel. Zo coachte ik bijvoorbeeld een jongen die drie jaar ouder was dan ik. Hij hoorde dat ik pas 19 was en dat ik nu al in mijn tweede jaar van het HBO zat. Hij wilde zelf ook HBO gaan doen nadat hij zijn MBO-opleiding had afgemaakt en vond het zo knap dat ik al zo ver was, dat hij het echt zag als een motivatie voor zichzelf. Dat vond ik supertof.